check
תקופת לידה והורות | אגף משאבי אנוש

תקופת לידה והורות

ברכת מזל טוב מאגף משאבי אנוש על הלידה ועל היציאה ל"תקופת לידה והורות" ואיחולי הנאה רבה בחיק המשפחה. על מנת לשמור על זכויותיכם ביציאה לתקופת לידה והורות, ריכזנו עבורכם את המידע הרלוונטי כדי שתוכלו למצות כראוי את הזכויות המעוגנות בחוק. מובהר כי ריכוז המידע נועד לנוחות העובדים והעובדות, וככל שיש סתירה בינו לבין ההסכמים הקיבוציים, הוראת ההנהלה ותנאי הזכאות לדמי ביטוח לאומי יקבעו ההסכמים הקיבוציים והוראות החוק.

לפרטים המלאים הנמצאים באוגדן מידע בדבר תקופת לידה והורות (חל"ד) היכנסו לכאן

 

זכאות לתקופת לידה והורות

 

1 .על פי חוק, יולדת זכאית ל"תקופת לידה והורות" בת 26 שבועות )לעובדת בעלת ותק באוניברסיטה של שנה ומעלה( או 15 שבועות )לעובדת בעלת ותק של פחות משנה(. דמי לידה מירביים המשולמים ע"י ביטוח לאומי בתקופה זו הינם עבור 15 שבועות )או 8 שבועות למי ששילמה ביטוח לאומי 6 חודשים מתוך 14 חודשים שלפני היציאה לתקופת לידה והורות(. בתקופה זו האוניברסיטה איננה משלמת שכר ליולדת.

2 .היולדת זכאית להתחיל את תקופת הלידה וההורות שבעה שבועות או פחות מזה לפני יום הלידה המשוער ואת יתר התקופה לנצל לאחר יום הלידה.

3 .לתשומת לב, לבירור הזכאות לקבלת "דמי לידה" בגין תקופת העבודה יש לפנות למוסד לביטוח לאומי (ראו סעיף ד' להלן)

 4 .פונדקאות: ככלל, עובדים אשר עשו הליך פונדקאות זכאים אף הם לתקופת לידה והורות וליתר הזכויות בגין הורו. לבירור פרטני יש לפנות לעוזרי המִינְהל ביחידות. למידע נרחב מומלץ לפנות לאתר ביטוח לאומי.

 

קיצור תקופת לידה והורות

קיימות שתי אפשרויות לקיצור תקופת הלידה וההורות:
1 - קיצור לתקופת מינימום, לפי החוק, בת 6 שבועות. התנאי: בן/בת זוג מחליף/ה בחופשת הלידה – נא למלא טופס הצהרה על קיצור "תקופת לידה והורות".
2 - לעובדת שזכאית לתקופה לידה והורות של 26 שבועות ניתנת אפשרות לקצר את חופשת הלידה תוך מתן הודעה מוקדמת בכתב, בת חודש אחד למעסיק.

 

המשך הפקדות בתקופת הלידה המוגדרת ע״י ביטוח לאומי

המשך הפקדות בתקופת הלידה המוגדרת ע״י ביטוח לאומי

 

לאחר הלידה - מה על היולדת לעשות?

1. פניה לביטוח לאומי: בתקופת הלידה וההורות האוניברסיטה לא משלמת שכר ליולדת, לפיכך:

 יש לפנות לביטוח לאומי לבירור הזכאות לקבלת "דמי לידה" בגין תקופת העבודה באוניברסיטה )ניתן להוריד טופס להגשת תביעה(. ▪ טופס פירוט שכר לצורך הגשת תביעה לקבלת דמי לידה יועבר ליולדת ע"י עוזרת המינהל ביחידה. הטופס יונפק רק לאחר סגירת השכר הראשונה ממועד הלידה על מנת לדייק את נתוני השכר המועברים לביטוח לאומי.

 לחברות וחברי הסגל אקדמי והמינהלי, דמי הלידה המשולמים ע"י ביטוח לאומי כוללים גם פיצוי בגין מענקים ששולמו במסגרת השכר ערב היציאה לתקופת לידה, כגון מענק זמן מלא, מענק קריטריונים, הצטיינות, הבראה, ביגוד, מענק יובל.

 

2. הסדרת ניכויי הלוואות, ביטוחים וחסכונות: על היולדת להקפיד על הסדרת הניכויים האישיים הבאים:

לקרן הפנסיה: אם התקופה עולה על 26 שבועות מומלץ לפנות לקרן הפנסיה לשמירת הזכויות.

לביטוחים שונים: בגין כל תקופת לידה והורות (ביטוח חיים של האוניברסיטה, ביטוח סיעודי ו"מתנת חיים", וביטוח תאונות אישיות) – יש לפנות לגב' סימה אביטל בטלפון 025881409 או במייל simaa@savion.huji.ac.il

3. הסדרת הלוואות וחסכונות: אם מבוצעים ניכויים דרך התלוש של הלוואות וחסכונות יש לפנות למוסד הרלוונטי להמשך התשלום שלא באמצעות התלוש.

 

לאחר החזרה לעבודה - מה על היולדת לעשות?

עדכון טופס שינויים של פרטים אישיים ומסירתו למחלקת כח-אדם הפרטים צריכים לכלול בין היתר את :

א. שם היילוד

ב. מספר זהות עדכון פרטי היילוד משפיע על: - עדכון נקודות הזיכוי ממס הכנסה. - הזכאות לתשלום מעונות – הינה באופן אוטומטי לנשים, לגבי גברים הזכאות על בסיס הצהרה נוספת. אם הלידה היא בסוף השנה והחזרה המתוכננת היא רק בשנת המס העוקבת, מומלץ להעביר את טופס השינויים עוד בטרם החזרה לעבודה וליהנות מנקודות זיכוי מתחילת שנת המס שבה נולד היילוד.